Spring-mee-op-de-kar-naar-Mali.reismee.nl

Blog-time

Nog maar 2 weken in Mali, maar het lijkt alsof ik hier al maanden zit. Koutienso is geweldig en de mensen zijn heel vriendelijk. Als je door het dorp loopt, heb je binnen de korste tijd 10 kindjes aan iedere vinger hangen, terwijl ze 'toubabou, toubabou' (blanke) roepen. (Al de rest wat ze in het Bambara naar me roepen, versta ik nog niet ;-) )
Sinds maandag heb ik ook een Malinese naam gekregen, tot groot jolijt van dekinderen. Vanaf nu ga ik door het leven als Oumou Traoré.

Vorig weekend heb ik samen met Gi, Marina, Freddy, Eva en Seb Ségou onveilig gemaakt. ;-) Eva heeft mij al helemaal de kunst van het afpingelen bijgebracht. Samen zijn we erin geslaagd om oorbellen, waar de verkoper oorspronkelijk 12 000 CFA per stuk voor vroeg (zo'n 18 euro), terug te brengen tot 18 000 CFA voor 5 paar. (Wat nog uiteindelijk niet zo goedkoop is, maarja, ze zijn dan ook meer waard dan de doorsnee Six-oorbellen).

Ik sta iedere maandag-, woensdag- en vrijdagvoormiddag van 8 tot 12 u in de kleuterklasjes. Op maandag- en woensdagnamiddag van 15 tot 17u en dinsdag- en donderdagvoormiddag in het eerste leerjaar. En op dinsdag en donderdagnamiddag help ik met het bilbiotheekje, een caravan volgepropt met boeken (waarvan zelfs 2 stapels in het Engels, waar je in Koutienso dus niet veel mee kan doen).
Dinsdag hebben we de caravan opgeruimd en een serieuze voorraad muizenstrontjes (de echte, niet de chocolade versie) en zelfs nog 2 levende muizen aangetroffen. De boeken zijn Goddank over het algemeen wel nog in goede staat.

Donderdag zijn we voor de eerste keer met de bibliotheek begonnen en tot mijn grote verbazing was er echt veel volk, ondanks het feit dat we nog niet veel reclame gemaakt hadden. Zeker 20 à 30 kinderen èn volwassenen. Een goede start dus!

De Malinezen hebben het hier allemaal koud. De helft loopt met dikke jassen en mutsen rond, want het is hier 'winter'. Ze zeggen echter wel dat het merkbaar zomer aan het worden is. In een week tijd is het hier bijna 10° warmer.(In de week was het 38° in de schaduw). Maar 's morgens en 'savonds moet ik toegeven dat ik het ook wel serieus koud heb.

Gisterenavond zaten we met 11 man aan tafel
- 3 zusters (Suzy, Janinne en Symphorosa)
-2 novicen (Janinne en Emilie)
-1 student (ikke ;-))
-1 afgestudeerde vroedvrouw (Eva)
- 1 gepensioeneerde verpleegster (Christine)
- en3 vrijwilligers (Gi, Marina en Freddy)

De leerkrachten zijn terug richting Ségou vertrokken op donderdagmorgen. En binnen een kleine 2 weken komen de studenten verpleegkunde aan. Altijd genoeg volk aanwezig dus.

Volgend weekend ga ik met Eva naar San, en moet ik ergens een cybercafé gaan zoeken. Ik weet dus niet of ik op mijn blog ga kunnen schrijven, maar dat zien we dan wel.
In Mali leer je de dingen te nemen zoals ze op je af komen ;-)

P.S.: mijn Malinees nummer is 00223 60 78 93 18
Maar ik heb problemen met het ontvangen van berichten. Er zijn een aantal mensen van wie ik berichten ontvang, maar van mijn ouders (om de één of andere reden) bijvoorbeeld niet. Ik kan dus niets beloven.
Maar een mailtje of een reactie op mijn blog is ook al heel tof om te lezen :-)

P.P.S.: er zijn een aantal foto's terug te vinden op https://picasaweb.google.com/116327553970815516332/Mali#
Er zullen er zeker nog volgen!

Reacties

Reacties

mamma

Geweldige foto's, de kindjes zien er zo schattig uit!
Fijn om een beeld te krijgen bij je verhalen. Skype is geweldig, maar een foto spreekt soms nog meer.
Tot de volgende skype-sessie.
xxx

Sanne

Kathelijne,

Ik zit hier met traantjes in mijn ogen mee te lezen, het klinkt net zoals Jasmien en ik het meegemaakt hebben! Geniet er echt van & pak iedereen daar eens goed vast in onze plaats! (Hoe gaat het met de tweeling van Josephine: Lassine & Fousseni en met kleine Alou?)
Groetjes en stuur wat zon naar hier!!

An

Echt leuke foto's. Zo krijg ik ongeveer een beeld van wat jij allemaal ziet! Sjiek!

Amuseer je nog!

Xx.

christine smeets

Dag Kathelijne

Het lijkt zo onwezenlijk om een studente te hebben die zo ver weg is in een tropisch land, terwijl hier de rijm op de daken ligt. Heel veel groetjes in naam van de hele ergoploeg ...ik stuur straks je blog verder naar al mijn collega's zodat we jou goed in de gaten kunnen houden. Wees maar zeker dat we trots zijn op onze "stuver".
Van harte en tot hoors
Christine Smeets

Rudi Ghysels

Beste Oumou Traoré, beste globetrotter,

Schitterend om te lezen hoe je je onderdompelt in de Malinese way of life. Het moet een enorme ervaring zijn. Ik kijk uit naar je volgende verslagen!
Stel het nog wel!

Erwin Vanroye

Nog zo jong en al "oumoe", neen, alle gekheid op een stokje, het klopt wat de collega's zeggen, het is schitterend om je avonturen op te volgen en te zien hoe jonge mensen zich schitterend kunnen aanpassen in totaal nieuwe en soms moeilijke leef-en leeromstandigheden. Veel succes en mooie ervaringen verder ! Ook stevige groetjes van alle studenten uit het internationaal thuisblok, inclusief de Finnen !

Anne Sterkens

Hoi Hoi

het ziet er daar wel wat beter weer uit als hier en de foto's van de kindjes zijn echt leuk
volhouden zou ik zeggen
je doet en ervaring op om nooit te vergeten

groetjes

Familie Mertens

We hopen dat je op een normale manier naar huis kan komen want we hebben gehoord wat er gebeurt is en iedereen hier is nogal ongerust en mist u heel erg (: Veilig thuis he!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!